چند خبر کارگری و یک خبر متفاوت
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

تبعیض هزار درصدی پزشکان و پرستاران

در پی تجمع روز گذشته (7 آبان) جمعی از پرستاران بیمارستان‌های تهران در برابر مجلس شورای اسلامی یک کار‌شناس حقوق صنفی پرستاران در ارتباط با دلایل این اعتراض به ایلنا گفت: علی رغم اینکه امسال در کارانه‌ها تغییراتی داده شد اما، وضعیت پرداخت دستمزد‌ها به پرستاران به ویژه در بخش خصوصی روز به روز بد‌تر می‌شود و این در حالی ست که ساعت کاری پرستاران بخش خصوصی ۴۴ ساعت در هفته است و به دلیل اجرایی شدن طرح نظام سلامت ما تقریبا به صورت شبانه روزی کار می‌کنیم.

تعرفه پرستاری برای یک کار‌شناس پرستاری هنوز مطابق با تعرفهٔ کارگری محاسبه می‌شود در حالیکه دستمزد من به عنوان کار‌شناس پرستاری با بالای پانزده سال سابقه کار باید بر اساس تعرفه خدمات پرستاری که سال ۸۶ مصوب شده پرداخت شود.

وی با ذکر مثالی از تبعیض هزار درصدی برخی از تعرفه‌های پرداختی به پرستاران برای یک عمل جراحی در بخش خصوصی گفت: در حال حاضر شرایط پرداختی‌ها به شدت غیر منصفانه است. برای یک عمل جراحی با هزینه تمام شده ۳ میلیون تومان در یک مرکز خصوصی، جراح رقمی معادل ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند، پزشک بیهوشی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و کار‌شناس پرستاری تنها ۳۰۰۰ تومان دریافتی دارد.

لازم به ذکر است که در حال حاضر جامعه پرستاری نزدیک به ۲۳۰ هزار عضو دارد و ۱۶۰ دانشکده پرستاری در کشور وجود دارند که از سطح کار‌شناسی تا دکترا دانشجو تربیت می‌کنند اما به دلایل متعدد از تشکیلات منسجم جهت نظارت و رسیدگی به امور تخصصی پرستاران برخوردار نیست.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=218867

تجمع کارگران پیمانی فاز ۱۷ و ۱۸ عسلویه در اعتراض به تعویق ۴ ماه حقوق

جمعی از کارگران پیمانکاری شاغل در پروژه‌های در دست احداث منطقه پارس جنوبی عصر امروز (7 آبان) در اعتراض به تعویق چهار ماه حقوق مقابل دفتر یکی از شرکت‌های پیمانکاری دست‌ اول این منطقه تجمع کردند.

منابع کارگری ایلنا در منطقه پارس جنوبی گزارش داده‌اند، ساعت ۱۵ امروز حدود ۱۰۰ نفر از کارگرانی که به واسطه استخدام در شرکت‌های پیمانکاری دست سوم منطقه پارس جنوبی در احداث پروژه‌های مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی مشغول کار هستند در مقابل دفتر «شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی» (I. P. M. I) تجمع اعتراضی برپا کردند.

گفتنی است دستمزد ماهانه هر یک از کارگران طلبکار از شرکت I. P. M. I از ۸۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان متغییر است، 

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=218704

۱۱۵کارگر «معدن‌جو» طی هفته گذشته اخراج شدند/ ادامه تعدیل نیرو تا پایان سال

منابع خبری ایلنا در زرند از اخراج ۱۱۵ کارگر شرکت زغالسنگ معدنجو در یک هفته گذشته خبر دادند.

این کارگران دو روز قبل (سه‌شنبه 6 آبان) به دلیل تعویق سه ماه حقوق و شیوه اجرای تعدیل نیرو در شرکت زغال سنگ معدن جو، مقابل فرمانداری زرند تجمع کرده بودند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=218786

ادامه انتظار ۱۰۰۰ کارگر «لوله صفا» پشت درهای کارخانه/ کارگران جایگزین آمدند

کارگران لوله و نورد صفا در ساوه دوازده روز پس از آغاز اعتراض صنفی‌شان می‌گویند کارفرما نه تنها بیش از یک هفته است که به آن‌ها اجازه ورود به کارخانه را نمی‌دهد بلکه شماری کارگر افغان استخدام کرده است تا لوله‌های تولید شده را برای مشتریان بار بزنند.

کارفرما مشغول فروش لوله‌هایی است که در زمان کار کارگران تولید شده‌اند آنهم در شرایطی که با اعتصاب بیش از هزار کارگر لوله و نورد صفا از یکشنبه هفته گذشته (۲۷ مهر) تولید در این کارخانه متوقف است. از طرفی در پی تشدید اعتراض صنفی کارگران، ورود آنان به این واحد تولیدی از سه شنبه هفته گذشته (۲۹ مهر) ممنوع است.

کارفرما علاوه بر تحت فشار قرار دادن هزار کارگر از لحاظ معیشتی با بر هم زدن نظم عمومی و دامن زدن به جو التهاب در منطقه زمینه را برای اغتشاش فراهم کرده و اغتشاش هم جرمی کیفری است بنابراین در این قضیه دستگاه قضا می‌تواند وارد عمل شود و با کارفرمای متخلف برخورد کند.

کارگران اقدام غیرقانونی کارفرما را به اداره کار، فرمانداری، نهادهای نظارتی و... گزارش داده‌اند اما این نهاد‌ها تاکنون هیچ اقدامی برای لغو ممنوعیت ورود کارگران به کارخانه انجام نداده‌اند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=218880

کشف فسیل فیلی با قدمت یک میلیون سال

دو قطعه از فسیل یک فیل با قدمت یک میلیون سال در چالدران کشف شد.
حسن عباس‌نژاد مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی در جمع خبرنگاران، با اعلام این خبر افزود: مطالعات ژنتیکی انجام شده توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست روی این فسیل‌ها بیانگر این است که قطعات کشف شده متعلق به اندام‌های ران فیل است.
وی گفت: یکی از این قطعات به طول 35 سانتیمتر و قطر 12 سانتیمتر و دیگری در ابعاد 35 سانتیمتر و ارتفاع 15 سانتیمتر است.
عباس‌نژاد ادامه‌داد: کشف این فسیل در چالدران نشانگر این است که این منطقه مکانی غنی در تنوع زیستی می‌تواند باشد.
وی با اشاره به مکان کشف این فسیل‌ها گفت: این مکان منطقه‌ای در مسیر چالداران به آواجیق در دره‌ای به طول یک کیلومتر واقع شده است.
عباس‌نژاد درباره نحوه پیداشدن این فسیل‌ها گفت: این دره در مسیر سیل واقع شده و بر اثر گذشت زمان و در نتیجه فرسایش خاک فسیل‌های زردرنگ و اسفنجی از زیرخاک بیرون آمدند.
وی ادامه‌داد: امکان اینکه ابعاد این اکتشاف گسترده باشد بسیار است و از مردم محلی می‌خواهیم تا در راستای حفاظت از این منطقه تلاش کنند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی اضافه کرد: با تهیه تجهیزات مورد نیاز اکتشافات و مطالعات بعدی درباره وجود فسیل‌های دیگری در این منطقه تداوم می‌یابد.
این فسیل‌ها در تیرماه امسال کشف شدند که به علت انجام مطالعات مختلف ژنتیکی روی آنها توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکنون مطالبی در رابطه با آنها منتشر نشده بود

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/445749



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 8 آبان 1393برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب